Четьї Мінеї Д.Ростовського

Димитрій Ростовський належить до числа найвидатніших українських релігійно-культурних діячів другої половини 17 ст., що не лише прославили себе подвигами благочестя та діяльністю, спрямованою на зміцнення престижу української православної церкви , але й залишили після себе значний літературний доробок.


Димитрій Ростовський народився 11 (21) грудня 1651 в сотенному містечку Макарові, у сімї шляхтича, козацького сотника Макарівської сотні Київського полку Сави Туптала . Навчався в Києво-Братській колегії, що стала згодом Києво-Могилянською академією. У 1668 році прийняв постриг у Київському Кирилівському монастирі, де потім прожив сім років. Навесні 1669 висвячений у сан ієродиякона, а в червні 1675 року під ієромонаха і призначений проповідником в Чернігів. На цій посаді Димитрій трудився до 1677 року і прославився численними проповідями . З 23 квітня (3 травня) 1684 оселився в Києво-Печерському монастирі, в якому отримав послух складати житія святих. У 1686 році Київська митрополія переходить з підпорядкування Константинопольського патріархату до складу Московського патріархату. За дорученням патріарха Адріана підтримку Димитрію, який працював в цей період над третьою книгою «Житій святих», надавав архієпископ Іоанн (Максимович). У 1697 році він висвятив Димитрія в сан архімандрита і призначив настоятелем Єлецького Успенського монастиря, а в 1699 році став настоятелем в Новгород-Сіверському Преображенському монастирі.
За своє чернече життя Димитрій очолював багато православних обителей. Четьї-Мінеї Димитрія Ростовського або «Книга житій святих» є одним із найбільших творів слов'янської літератури. У Четья-Мінеях переважає агіографічні тексти, але вони включають в себе і дидактичний, і розповідний матеріал.
Праця Ростовського митрополита містить 664 житій, з яких 24 описують життя і подвиги старозавітних святих, 571 - загально-православних, 65 - російських і 4 - південнослов'янських. Дидактичні та розповідні тексти значно поступаються житіям за обсягом. Це 22 слова, присвячених історії та прославлянню найважливіших християнських свят і деяких святих; 22 оповіді про різні священні події і чудесних проявах милості Божої до людського роду; 6 запозичених з богослужбових книг Синаксар і 7 повчальних повістей, взятих з другої частини прологу. Всі тексти розташовані в порядку місяцеслова.
Виклад кожного дня зазвичай полягає авторськими нотатками Димитрія Ростовського, що включають в себе перелік інших святих, чия пам'ять також відзначається в цей день і примітками, в яких роз'яснюються і виправляються помилки і протиріччя джерел, даються необхідні довідки з історії і географії . Димітрій Ростовський розпочав роботу над Четьями 6 травня 1684 року виконуючи рішення собору старців Києво-Печерського монастиря.
Робота тривала з перервами протягом 20 років, до 1704 року. Четьї-Мінеї написані Димитрієм в чотирьох книгах, що містять житія за три місяці, і починаються згідно з церковним календарем з вересня місяця. Перша книга - 1689 рік і надрукована в Києві. Друга - закінчена в 1690 році, надрукована в 1695 році. Третя книга - 1700 рік, після її друку Димитрій написав невелику книгу «Мартиролог коротко», помістивши в неї в скороченому вигляді житія святих за рік. Четвера книга - 9 лютого 1705 року .
При написанні свого твору Димитрій Ростовський виступав як агіологій, який вивчав різноманітні джерела, а потім як агиограф, писав на підставі вивчених джерел свою версію житія. «Книга житій святих» являє собою не просто збірник житій, запозичених з різних джерел, але здебільшого – новий і самостійний, твір, для якого джерела дали тільки матеріал.
Четьї-Мінеї Димитрія Ростовського витримали безліч видань і стали найулюбленішим з житійних збірників у православних українців, які після Євангелія, мали величезний вплив на віруюче суспільство.

 

Ковалюк А.С.

Молодший науковий

співробітник відділу фондів

 

Новгород-Сіверський Історико-культурний музей-заповідник "Слово о полку Игоревім"

 Матеріали сайту захищені авторськими правами законодавства України,