До 75-ї річниці з дня смерті Ю.І.Селіверстова

7 серпня 2015 виповнилося б сімдесят п'ять років Юрію Івановичу Селіверстову - прекрасного художнику і пристрасному мислителю. Народився Юрій Іванович Селіверстов в 1940 році в місті Усольє-Сибірське Іркутської області,

дитинство провів в Іркутську, потім переїжджає до Новосибірська, де в 1963 році закінчує архітектурний факультет Новосибірського інженерно - будівельного інституту. З 1964 року Ю.Селіверстов живе і працює в Москві, займаючись книжковою графікою, пробуючи свої сили в театрально-декоративному мистецтві. Їм проілюстровано більше 100 книг - світової та вітчизняної класики. У Ленінграді була здійснена постановка шекспірівського «Гамлета» в його декораціях. У 1967 році Юрій Селіверстов стає членом Спілки журналістів, а в 1971 році - членом Спілки художників. Він - учасник безлічі виставок, його роботи знаходяться в найбільших музеях країни: у Третьяковській галереї, в Музеї образотворчих мистецтв ім. О.С.Пушкіна, в літературних музеях Москви, Ленінграда й інших міст, а також в зарубіжних зібраннях.Болісний пошук сенсу життя, звернення до релігії, зустріч з М. М. Бахтіним і митрополитом Антонієм (А.С.Мельніковим), духовними вчителями Ю.Селіверстова, перетворення світорозуміння призводять художника як би до нового витка творчості. Юрій Селіверстов активно працював і як архітектор. Він успішно брав участь у різних конкурсах, але особливу популярність серед фахівців і широкої публіки отримали такі його пропозиції, як створення архітектурно-скульптурної композиції «Бульвар російської слави» в Москві, присвяченій збирачам держави і захисникам Вітчизни, і проект пам'ятника жертвам сталінських репресій - відтворення в натуральну величину храму Христа Спасителя, розташованого на тому ж історичному місці. У 1985 Ю.І.Селіверстов створив серію станкових літографій до твору "Слово о полку Ігоревім" серія опублікована зі зменшенням масштабу аркушів у книзі А. А. Косорукова «Геній без імені» (М., 1986), в якій дослідження літературознавця завершується публікацією древньоруського твору. На  обкладинці і на форзацах книги художник помістив лики Ігоря та Ярославни. Ігор з птахом як би втілює тут знайдений І. І. Шкляревського образ «З яструбом на плечі". Переклад у книзі виділений особливо: він надрукований на тонованому папері, наділений обкладинкою з заголовком, літери якого ніби шиті перлами, на спинці обкладинки також виконаний орнаментний мотив "Слова…". Ілюстрації відрізняються похмурим символізмом, вони позбавлені оповідності. На 11 розворотах зображені: старезний Боян з вузлуватими пальцями на струнах, вікові дерева з сухими гілками і корінням, тут же перетвореним в хижого птаха летить і в сірого вовка біжить; смерть з косою, морда барса, пташині лапи, рвані хмари, політ птахів, мертва земля, , чайка над полем, шолом в траві, руки на струнах і уподібнені їм крила птахів. Повтори композицій - це свідомий прийом художника. Загальне враження від ілюстрацій - тривога про загибель світу в космічних масштабах. При їх відтворенні нерідко опускаються або замінюються авторські підписи, довільно перевертаються зображення зліва направо. Про глибоке осмислення "Слова ....". художником дозволяє судити його огляд «Джерело одвічний».                                                      

 Нікого не залишить байдужим творчість Ю.І.Селіверстова, бо в його творах поряд з яскравим талантом і зрілою майстерністю глядач виразно відчує живу думку і душу автора.

 

                                                                                   Молодший наук.співробітник

                                                                                    відділу фондів

                                                                                   Ковалюк А.С.

Новгород-Сіверський Історико-культурний музей-заповідник "Слово о полку Игоревім"

 Матеріали сайту захищені авторськими правами законодавства України,